upps

Jag sitter och försöker plugga, men någon har lagt psalmboken i min ryggsäck *ser mig om efter någon att skylla på* och jag råkade läsa söndagens texter och så var det färdigpluggat...

Jag måste bara skriva lite, innan jag glömmer att jag tänkte något. GT-texten handlar om att man ska lämna kvar det man glömmer på åkern när man skördat, att man ska lämna kvar oliverna som blir kvar i trädet när man slagit ner dem, och att man ska låta bli att göra en efterskörd i vingården. Åt de som inget har skall man lämna säd, oliver och vindruvor. Ja, det får vi ju tolka in i vår egen tid också, här odlas inte så mycket i trädgårdarna, men nog kan vi dela med oss av vårt överflöd ändå. Men det var inte det jag tänkte på, utan att säd och olivolja var huvudingredienserna i bröd då, och av vindruvor fick man vin. Dela bröd och vin med varandra!

Jag har just firat mässa, och det är helt fantastiskt det Gud ger oss. Sig själv ur levande människohänder. Ett mysterium så sant som det är sagt, och så oerhört stort, redan det lilla vi greppar av det...

Och så tillbaka till det jag tänkte. Evangelietexten berättar om hur tullindrivaren Sackaios i Jeriko klättrar upp i en sykomor. Vad är en sykomor egentligen? Jag orkar inte börja googla nu också för då hittar jag väl något annat som jag inte har tid att läsa egentligen. Något högt är det i alla fall, för Jesus ropar åt honom att skynda sig ner, och säger att han skall gästa hans hus. Sackaios skyndade sig ner och tog emot Jesus med glädje. Folk blev förargade och tyckte inte det var passande att Jesus tog in hos en syndare, men då ställde sig Sackaios upp och sa till Jesus att han skulle betala tillbaka åt folk han pressat på pengar, och hälften av sin förmögenhet skulle han skänka till de fattiga.
Jag tänker mig att det där om brödet och vinet kan få följa med in i evangelietexten, för Jesus äter ju med Sackaios. Måltidsgemenskap betydde mycket då. Man åt inte med vem som helst helt enkelt.
Fast det jag började tänka på var att Jesus sa åt Sackaios att skynda sig ner. Ner från de höga hästarna? Ner på samma nivå som alla andra människor? Ner inför Jesus? Nog för att han satt högt uppe i någonting, men jag tänkte ändå på uppmaningen som något djupare än bara klättra ner från en stolpe, ett träd, en radiomast eller what ever... Och fortsättningen. Sackaios skyndade sig ner, och tog emot honom med glädje. Ett väldigt prat om ner om det inte kan ha en betydelse till. Jesus kunde ju bara sagt "Hej du, jag kommer på middag ikväll om det är okej." ifall det inte var viktigt att han skulle ner också...
Och när folk gnällde om att Sackaios var en syndare så reste han sig upp! Därför att Jesus såg på honom som en människa, och inte bedömde utifrån yttre kriterier. Han fick upprättelse när han kom ner och gick tillrätta med det han gjort som inte varit så bra.

Samhällsansvar. Dela med dig av bröd och vin (det du får av Gud.) Gör inte skillnad på folk och folk, se inte ner på någon, utan klättra ner till honom eller henne och ta en fika tillsammans.

Tjohoo! Det var dagens utsvävning... Nu måste jag försöka skärpa mig och göra det jag ska och låta bli resten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback