tacksägelse

Musik är en gåva från Gud, som jag har varit tacksam över hela den här dagen. Någonting som jag får ta emot, lyssna till, beröras av, tack vare att Gud gett andra människor gåvan att kunna förmedla något genom musiken. Toner, röster och instrument i samspel kan ta fram känslor av både glädje, sorg, tacksamhet och längtan.
Utan musik är orden inga sånger. Musiken spelar väldigt stor roll, och ibland säger orden mer om de är talade eller lästa, men ofta gör musiken att orden får ett annat djup.
Idag spelades en sång i en temamässa i kapellet på skolan, och det var ganska annorlunda... Texten var mina ord, en dikt som jag skrev i bokskogen vid sjön för några veckor sedan, men musiken bar fram den på ett helt självklart sätt. Det var så fint, och jag tror att musiken kanske gjorde att texten kunde bli allas. Svårt för mig att säga, eftersom jag inte är opartisk utan tycker väldigt bra om de musikaliska begåvningar som ligger bakom tonsättning och framförande, ifall sången hade något att ge någon annan i gudstjänsten, men jag hoppas det...

Så var vi på familjegudstjänst på eftermiddagen, och jag fick mer att vara tacksam över. Snacka om perfekt tacksägelsedag! Det var en avslappnad, och trevlig gudstjänst, med lagom mycket av allt. Barnen kände igen psalmerna vi sjöng, och ingen blev rastlös och uttråkad. Vi var där hela familjen, och det var verkligen pricken över i den här helgen.

Nu har jag just sovit middag i en timme (jag somnade när jag la dottern) så jag är pigg och glad och redo att hugga in på skrivuppgifter inför nästa vecka. Det lär ta sin lilla tid, så tuppluren var nog en välsignelse även om det var i senaste laget...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback