vaksamhet och väntan

Vad är äkta?
Allt är ju sammanflätat med så många trådar att det är omöjligt att skilja ut det som är äkta från det som är... ja, vaddå? oäkta?
Svarta och vita trådar tätt tillsammans blir grått på håll. Olika grå nyanser beroende på ifall det är flest svarta eller flest vita trådar just i den randen av livsväven, men alla trådar går i varandra på något märkligt sätt. Svart eller vitt är det aldrig.

Jag ville skriva om vaksamhet och väntan. Jag tycker det är en vacker överskrift.
Jag tycker Paulus låter lite väl självgod i dagens episteltext, men jag kanske bara är på dåligt humör. Kanske är det så att det han säger gör mig orolig. Kanske består jag inte provet... Jag tänker inte ens försöka undersöka om jag har tro. Det känns inte som det är upp till mig att avgröa liksom. Gud vet vad som är äkta. Inte jag... Jag vill tro, men det är inget jag kan bestämma själv. Jag lämnar det till Gud, och ber att få fortsätta, att i alla fall tro att jag tror. Kan man verkligen göra mer? Vem består egentligen provet? Tack Jesus för att vi får komma till dig trots att vi inte på något sätt gjort oss förtjänta av det. Så tror jag att det är! Tack Gud, för den tro du ger mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback