salt och ljus

Jordens salt och världens ljus...
Jag har inte varit i kyrkan idag utan fick rycka in och jobba lite hastigt och lustigt, men jag har funderat en del på salt och ljus faktiskt. Inte minst nu ikväll när jag fick stänga av huvudströmbrytaren hos en vårdtagare som bor mitt ute i skogen. Det blev kolsvart, och vi såg ingenting. Det började brinna i hennes proppskåp när en mus tuggade ledning, och ett tag var vi rädda att det brann på riktigt för det luktade och fräste, men det var bara några vidbrända möss visade det sig *urk*

Fast mina funderingar började redan igår egentligen, med att jag saltade för mycket på maten. Då är det inte gott. För lite salt är inte heller gott, då märker man att det fattas, men om maten smakar som den ska är den lagom salt, och då tänker man inte på salt alls.
Lite samma sak med ljus kanske? Är det behagligt och lagom mycket ljus för ändamålet så tänker jag inte speciellt mycket på ljuset alls, men i mörker eller i bländande motljus av morgonsolen när jag kör bil t.ex. blir det tydligt vad ljuset spelar för roll.

Vad är det Jesus säger egentligen? Att vi varken ska vara för mycket eller för lite, utan exakt så mycket som behövs, för då gör vi bäst nytta?

För mycket eller för lite salt är skadligt för oss i längden. Man kan bli riktigt sjuk, och till och med dö om saltbalansen i kroppen rubbas för mycket.
För lite ljus kan också vara skadligt. Vi behöver utsättas för solljus för att kunna tillgodogöra oss D-vitamin t.ex. och ljus påverkar våra hormoner och signalsubstanser på något underligt sätt. Mörker kan göra människor deprimerade, och för mycket ljus kan man få hudcancer av.

Bergspredikan brukar jag tycka om att läsa. Där finns mycket jag kan gå igång på, men just nu sitter jag och undrar lite över texterna som lästes idag. Varför just texten om jordens salt och världens ljus just idag? Jag undrar om Jesus menar att vi ska vara salt och ljus på ett jobbigt sätt ? så att andra liksom lägger märke till saltet och ljuset, och i så fall varför? Jag har hört och läst ordet salt och sälta ett par gånger i sammanhang där jag förstått att det anspelar på "inte vara mesig" (kanske underförstått: "inte förvanska bibelordet" eller "det är okej att vara intolerant och diskriminera vissa grupper av människor för det står i Bibeln") men att ösa på salt bara för sakens skull ? trots att maten redan smakar bra, känns inte riktigt förnuftigt.

Jaja... Nog om det. Orkar inte just nu... Imorgon är det söndag, och jag har bara kollat vilka texterna är. Job (tjohoo! Han är ju positiv... ööh?) var det länge sen jag läste... Kanske skulle varva ner i fåtöljen en stund med Job. Episteltexten tycker jag om, och det är skönt att det snart är söndag igen.

Veckan har gått fort trots allt, och vi har haft ett skönt och roligt höstlov sammanfattningsvis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback