Kvinnan vid Sykars brunn...

Förstod hon?
Fick hon vatten så hon blev otörstig?

Längtan efter Gud... Min egen längtan, är ibland så stark att jag undrar vad Jesus menar. Den som dricker av det vatten som Jesus ger blir inte törstig igen, utan det blir en källa med ett flöde som ger evigt liv. Jaha?
Kvinnan bad om vatten. Jesus sa "gå och hämta din man"
Goddag yxskaft.
Jo, jag fattar nog att Jesus i vanlig ordning inte menade vatten som vatten, och inte törst som fysisk törst.
Jag läste nyss texten. Idag var den till mig.
Den berörde mig, Gud sa något.
Är det livet, både livet här och det eviga, som Jesus menar?

Längtan - törsten... Det är en del av mig.
Längtan efter Gud finns nästan alltid innuti.
Bara lösryckta stunder av frid.
Närvaro som känns
Utsuddade konturer och skärpta sinnen
Tidlöst fri från längtan.
Men nog blir jag törstig igen...

Vi blir nog inte otörstiga förrän vi är där i evighetens källa?
Förnuft och känsla...
Gud är alltid nära, jag behöver inte längta.
Med förnuftet kan vi kanske förstå att det är så.
Gud är hos oss hela tiden, men vi kan inte styra känslorna.
Vi kan inte alltid se och uppleva.
Vi bär samma skada som skapelsen.

Vi får av nåd, glimtar av evigheten.
Och så får vi längta...


Kommentarer
Postat av: Ulf Majabacka

Jag gjorde harommorgonen en predikan over amnet ! Jag kanner det precis som du !
Jag undrar om det i oversattningarna av NT har kommit in fel nyanser i berattelsen. Jag tror nog pa livets vatten och dricker av det , men nog kommer torkan, provningarna, synden etc. och da behover vi vatten ...har vandrat med Jesus i 35 ar...???


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback