jag skulle välja det rena vattnet!

Idag har hela familjen varit i kyrkan och firat något så orginellt som "fiskmässa"
Kyrkans dörr var omgjord som ett stort gap med vassa tänder, och ett svart tyg som draperi bakom. Det såg verkligen ut som en fiskmun som vi klev rakt in i. Vi var ett gäng småfiskar, uppätna av den stora monsterfisken, och en kör med både gäddor, sillar, torskar och allt vad det var sjöng för oss.
Jona kom tillslut in i monsterfisken, för att ge de hungriga fiskarna bröd och vin, och där någonstans började lilla dottern bli så rastlös och arg att jag inte kunde vara fisk längre utan blev svettig mamma som inte längre hörde vad fiskprästen pratade om.

Strax innan kommunionen fick pappa fisk nog, tog sitt yngel med sig, och hoppade ut ur monsterfiskens gap igen. Några gösar framför oss suckade och såg så besvärade ut att det blev för pinsamt för honom att sitta kvar med henne tyckte han, men jag tycker det var tråkigt att han gick ut... Det är inte ofta vi firar mässa tillsammans, och inte idag heller alltså. Men men...
Så var jag kvar själv och firade nattvard tillsammans med pojkarna, och det var verkligen fint! Och det bästa av allt är att min fyraåring verkar ha lyssnat på både kören och prästen, för han berättade att han skulle välja det rena vattnet om han var fisk. Jag var visst så upptagen med att bry mig om att dottern ev. störde gammelgäddan och gösarna, att jag missade halva "predikan" eller vad man ska kalla det - för det var som en berättelse snarare, varvat med sånger. Han pratade om Jesus och Jonas (och envisades med att man inte KAN heta Jona) och att det var smutsigt äckelvatten innuti monsterfisken, men att man inte måste simma omkring där inne ifall man inte ville. Inte vet jag exakt vad som sades i kyrkan, men det berörde honom visst, och det är ju bra att han lyssnar liksom :-D

Jag skulle också välja det rena vattnet om jag var fisk! Och alla fiskarna som var fångade i monsterfiskens mage blev räddade och kunde simma ut i havet igen.
Jag fick behålla en agenda, och bara måste citera slutsången.

Melodi "tryggare kan ingen vara"

Tryggare kan ingen vara, än Guds lilla fiskstimsskara.
Det är fröjd i våra själar. Bubbelfröjd i våra gälar.

Vi ska inte glömma risken, att den stora Fula Fisken,
än en gång ska hinna fatt en, för han finns i alla vatten.

Men det gör oss inte rädda, för nu vet varenda gädda,
att det finns en hjälp i nöden. Jesus räddar oss ur döden.


Ja...
Det var annorlunda och kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback