vatten och vin

Nu när jag skrev rubriken kom jag att tänka på ett barnprogram som gick när jag var liten. Daniel doppsko! Ååh, det var länge sen :-D
Signaturmelodin gick såhär: Daniel doppsko från sålunda stad, doppar sin sko i jag vet inte vad. Vatten och vin, och en dunk bensin. Åh vad min sko ska bli blank och fin.

Det var bättre barnprogram förr! Eller? Nä, kanske inte egentligen. Det är väl för att det var då jag var barn och tänker tillbaka och blir nostalgisk idag. Det är nog så med en hel del av sånt där jag tänker att "på min tid - då var var det annorlunda." Klart det var annorlunda på många sätt, jag var ju barn då och inte lika insyltad i vuxenvärlden som jag är nu. För mina barn är det ju barndomstid nu, och de har sin tid som säkert är "bättre förr" för dem när de blir vuxna en dag. Och "min tid?" så korkat! Det är ju lika mycket min tid idag, bara det att jag inte kommer att fatta det förrän imorgon...

Jag skulle inte prata om barnprogram och tid. Jag vet inte vad jag tänkte på egentligen... Vatten och vin...
Brunt sjövatten så håret luktar skog när det har torkat. Svalt och uppfriskande.
Jag tycker om att bada ute. Det är helt underbart att bara simma rakt ut i sjön, så att jag ser allt vatten som omger mig och känner hur liten jag är där ute där jag inte bottnar. Blir jag trött så kan jag bara lägga mig på rygg och titta mot himlen, låta solen lysa i mitt ansikte och vattnet bära mig medan jag hämtar ny kraft.
Fast det är ju en liten sjö...
Jag tänker på havet, och de stora vågorna... Där vill jag inte simma. Där är det djupt på riktigt, även om det inte spelar någon roll egentligen så länge man ändå inte når botten. Men havet är ändå vilt jämfört med en brun liten sjö med näckrosor och frömjöl som flyter på ytan. Havet kan vara så otroligt vackert, det ger en slags evighetskänsla att titta ut över havet och inte se land på andra sidan. En sjö är "havet-light" och jag är glad över att det är sommar, så jag kan simma igen.

Jaja... Vatten är livsnödvändigt, och en sån här varm dag förstår jag bättre att sätta värde på vattnet än annars. (En väldigt bra predikan i söndags gav mig mer att tänka på vad det gäller havet, vatten, liv och tillit också förresten. Men jag orkar inte skriva hur mycket som helst. *lat*)
Och när jag nu har både badat och druckit vatten en hel dag sitter jag nu en helt vanlig måndag och dricker ett glas rött vin! Riktigt gott faktiskt, det borde jag göra oftare. Jag dricker nog bara sammanlagt en flaska vin om året tror jag, men om det gick att köpa pyttesmå flaskor så man slapp att hälla ut det mesta efter att en öppnad flaska stått i kylen en vecka skulle jag nog kosta på mig att njuta av gott vin lite oftare i alla fall...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback