jag har fått tillbaka läshörnan

Vår julgran har vissnat, och nu är den utslängd på altanen.  Fotöljen är tillbaka där den ska, och golvlampan lyser igen istället för julgransbelysningen. Så var det ingen mer julstämning i vårt vardagsrum... Ganska skönt faktiskt. Nu får livet återgå till det normala!
Nästa vecka börjar jag i skolan, och jag har suttit och bläddrat lite i kursliteraturen idag. Det ska bli riktigt spännande och jag är förväntansfull och ivrig som när jag var barn och skulle gå första dagen i ny årskurs efter sommarloven :-)

De senaste dagarna har jag kännt mig ganska frånvarande, och det är nog inget bra i sig, men faktum är att jag tror att jag behövde vila lite, för att få distans både till mig själv och till det som är trassligt för ganska många av våra släktingar och vänner just nu. Tidegärden är guld värd när jag inte har ork eller lust att formulera något eget, och språket i bönerna är mycket vackrare än något som annars kommer över mina läppar. Att bara få vara med i en färdig bön, och vila där, viss om att jag inte är den enda som ber den, gör ofta att jag hittar nya krafter och känner mig mer "med" igen...

Det har varit ett långt, och lite tufft jullov. Intensivt, men härligt också på många sätt. Det ska bli skönt att komma igång nästa vecka. Att barnen börjar i skola och på dagis igen, så jag får paus från ansvaret och får vara "jag" och inte i första hand "mamma" i ett par timmar varje dag. För hur fantastiskt det än är att vara mamma åt mina älskade barn, så är det jobbigt ibland att ständigt vara "i tjänst" dygnet runt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback