förunderligt och märkligt är det

Gud blev en av oss i Jesus. Gud har varit här på jorden i egen hög person.
Jag upphör inte att förundras över hur fantastiskt det är. Gud, han som är större än allt vi kan tänka oss blev en människa av kött och blod. Gud som har skapat hela världen med omnejd, Gud som hör och ser och vet allt, Gud som är... han kom hit till sin skapelse för att rädda oss från död och kaos.

När en människa döps får hon del av Gud. Då tar Gud själv plats i henne och älskar henne både inifrån och utifrån... Fast orden begränsar min förmåga att formulera hur jag tror att jag tänker märker jag.
Idag har vi pratat om dopet, och jag sitter här och funderar på vad som egentligen händer... Hur? (Ja, nu är jag en treåring som ställer frågor igen, men det är så stort och märkligt det här med dop! Och fint! Nu blev jag helt tårögd när jag tänker tillbaka på mina egna barns dop.)

Tack Gud hur som helst! Vi förstår inte mer än vi måste förstå, och knappt det, men det räcker för att få en hisnande aning om det stora som övergår vårt förstånd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback