Hemuppgift

Marta och Maria föll på min lott...

I Lukasevangeliet får Maria beröm för att hon sitter stilla och lyssnar på Jesus, men det var faktiskt Marta som bjöd in honom. Själv springer Marta runt och fixar med allt möjligt, och förebrår Maria som inte hjälper till. Jesus säger: ”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.”

 

Jag tror inte Jesus menar att Marta gör något fel direkt, eller att det hon gör inte är värt något. Utan jag tänker att han kanske menar att Maria prioriterar klokt just i den situationen. Han är ju bara där på tillfälligt besök, och ska, som jag uppfattar det, inte stanna någon längre tid. Maria väljer då att låta alla vardagliga sysslor vänta och lyssnar uppmärksamt på Jesus. Jag tror att Jesus vill att vi ska göra genomtänkta val, och ge Gud tid. Jag tror inte att han värderar vardagliga sysslor som något onödigt, utan jag lutar mer åt att han vill få oss (Marta i det här fallet) att stanna upp ibland. Ta oss tid att lyssna efter Gud och inte bara rusa på i vardagen hela tiden. Jag tror han tyckte att Maria hade gjort ett smart val just då som satt stilla och lyssnade. Sysslorna skulle ju finnas kvar när han gått.

 

I Johannesevangeliet målas en mer fördelaktig bild av Marta upp.

Där berättas att ”Jesus var mycket fäst vid Marta och hennes syster och Lasaros.” Maria nämns inte ens vid namn i det stycket.

Jesus är på väg hem till Marta, Maria och Lasaros som var svårt sjuk. Innan Jesus hinner fram dör Lasaros, och då är det Marta som ger sig ut och går Jesus till mötes. Maria sitter kvar hemma och sörjer. Marta pratar med Jesus, och låter nästan anklagande för att han inte kommit tidigare, för då kunde han ha botat Lasaros. Hon säger att hon tror att han är Messias, Guds son. Hon pratar också om uppståndelsen på domens dag, så visst har hon tagit till sig budskapet hon också, trots att hon inte suttit stilla framför Jesus fötter. Marta är den allra första som bekänner Jesus som Messias, men det talas det inte så mycket om. (Beror det på att hon är kvinna?) Utan det är Petrus bekännelse i alla fall jag har hört mest om. Det är Marta som rullar bort stenen framför Lasaros grav, och över huvud taget är det Marta som är aktiv initiativtagare medan Maria är passiv tänkare mer. Den ena är inte mer betydelsefull än den andra som jag ser det. Båda behövs (alla behövs) och båda har sin relation till Jesus/Gud.

Fast jag fattade aldrig riktigt hur vi skulle redovisa... Det märker jag på tisdag :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback