Vad är meningen med livet?

Ja, det var ju inte stans lättaste frågeställning precis, men jaja...
En skrivuppgift vi fick idag, och jag gick igång direkt. Såklart :-)

Meningen med livet är att finnas till, och att leva det liv Gud gett mig på det sätt som Gud avser med just mitt liv - tror jag.
Fast vad som är Guds avsikt med vars och ens av våra liv är ju kanske inte heller helt enkelt att förstå alla gånger, så jag får väl tänka högt antar jag...

Jag tänker såhär: Vi finns därför att Gud ville våra liv. Livet är en gåva som vi alla får ta emot av Gud. Inte bara fick en gång då vi föddes, utan som vi får i varje millisekund här på jorden. Livet kommer till oss givet av Gud, i varje hjärtslag, i varje andetag och i varje ögonblick.
Hela tiden lever vi av Guds nåd, och vi finns bara till genom Gud.
Utan Gud - inget liv, och på så sätt skulle jag kunna säga att Gud är meningen med livet, men det är ju inte heller så uttömmande... Jag tänker vidare.

För att våra liv ska kännas meningsfulla behöver vi nog en del annat väsäntligt som t.ex. kärlek.

Gud är kärlek.
Gud ger oss sin kärlek.
Guds kärlek, för dig och för mig utgiven...
Kärleken är det som ligger till grund för allt som är gott i våra liv.
Gud är god...

Kärleken är ingenting som människor kan frambringa av egen kraft, utan ett flöde som utgår från Gud. Vi människor har alla fått kärlekens gåva, och Gud låter sin kärlek med vilken han älskar oss var och en personligen ta vägen genom andra människor innan den når fram. Vi kan försöka vara öppna för kärleken - det är den största gåvan av alla. Att känna gemenskap tror jag är oerhört viktigt. Både med Gud och med andra människor. I bönen kan vi känna gemenskap med Gud på ett tydligt sätt, och i bönen kan vi få hjälp att leva våra liv i gemenskap med andra människor. Bön är stort och viktigt!

Jag tror att meningen med livet är att försöka förstå sitt ursprung, och att vara på väg dit. Att se de värden i livet som tyst vittnar om sanningen och meningen, men som inte ger hela bilden. Jag tror faktiskt att vi kommer att få söka och längta efter meningen så länge vi är här på jorden - det är liksom så tänker jag, att meningen är Gud, och helheten kommer vi inte att kunna förstå förrän vi är där ansikte mot ansikte med vår skapare. Då blir det tydligt, och då behövs inga såna här frågor mer. Men vägen genom livet är kantad med guldkorn och glimtar av evigheten.
Det är nog meningen :-)

Så! Enkelt! Då har vi rett ut det där en gång för alla! *höhö*

Kommentarer
Postat av: Ghita

Lika underbart och enkelt att förstå som det brukar vara när du förklarar en tanke.

Tycker så mycket om dig. Saknar dig.

Puss och Kram Ghita

2007-12-03 @ 21:33:00
Postat av: tyst och stilla

tycker om dig också raring :-)

2007-12-06 @ 15:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback