luciatåg

Håltimme igen, och inget att göra i skolan såhär innan jullovet. Jag sitter och tänker på lucia, och vem hon var egentligen. En jungfru från Syrakusa som avlagt kyskhetslöfte och dog martyrdöden då hon vägrade gifta sig eller låta sig säljas till en bordell? Nåt sånt tror jag. Förmodligen brann hennes hår av någon anledning, och det var nog allt annat än stillsamt och mysigt. Hon var kristen i vilket fall som helst, och igår när vi var på lussefirande på äldste sonens skola undrade jag faktiskt vad de tänkt på när de valt sånger. Inte på Jesus i alla fall... Fast änglarna fick gå först i luciatåget, och det är ju alltid något ;-)

Barnen var jätteduktiga och det var fint med över tjugo lucior i aulan, men vad är poängen med att ha luciatåg om sångerna bara handlar om sockerbagare, bjällerklang, tomtar och julklappar? Inte en enda sång om julens budskap. Det finns så många fina sånger om jul och advent som är lättsjungna för barn, de kunde väl kostat på sig en enda i alla fall? Jag är faktiskt lite förvånad. Jag vet inte om Staffan stalledräng är Stefanos förresten, men det är långsökt, och han är ju också en martyr, och har väl inte så mycket med advent att göra egentligen? Det är ju på annandagen först efter jul...
Jaja... Det är ju gott med lussekatter hur som helst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback