ett nådens år från Herren

Advent minsann... Det känns inte riktigt som jag har hunnit med, men å andra sidan så brukar det kännas såhär varje år. "Oj, är det redan advent?" Men det går över...

Det var jättefint i kyrkan idag, och till min stora glädje fick vi höra båda evangelietexterna för söndagen. Jag gillar den alternativa texten från Lukas, och den lästes i predikan. Kören sjöng, det var ganska mycket folk, och för att vara en gråmulen dag med duggregn och kassa bihålor så mår jag förvånansvärt bra ändå. Jag fick läsa episteltexten förresten, men borde nog tackat nej till den uppgiften idag. Micken var inte på, och jag är förkyld och låter inget vidare. Jag är inte säker på att någon hörde, men det är inget att göra något åt nu.

Nu ska jag kura ihop mig med en mugg glögg och en lussekatt och ta det lugnt. Det har varit en intensiv och rolig helg, men nu är jag trött! Imorgon börjar julfastan och jag ska tänka ut en plan för hur jag ska förhålla mig till konsumtion under året. Jag har tänkt att jag inte ska köpa något åt mig själv under ett år, men måste bestämma mig för vad som går under kategorin "onödigt" så att jag inte står där och övertalar mig själv om att jag faktiskt visst "behöver" något jag får lust att köpa och inte har någon strategi. Vi har rensat på vinden inför flytten, och jag hittade pinsamt mycket kläder och grejer som vi har skänkt bort nu. Då skämdes jag och bestämde mig för att ha ett köpfritt år (efter ett förslag från barnprogrammet "skräp TV" som handlar om sopsortering och miljö) med tanke på hur mycket vi har, och ändå har ansett att vi kan köpa nytt. Hmmm...
Det tål att tänkas på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback