Mamma, vad är en hora?

Det frågade min sexåring för några dagar sen, och jag svarade väl kanske inte helt genomtänkt - som det är. En hora är en vuxen människa, man eller kvinna, som har sex (det har jag också varit tvungen att förklara, då han frågade vad "knulla" betyder för en tid sen) med någon de inte älskar bara för att de måste tjäna pengar. Jag berättade att det är förbjudet att ha det som jobb, därför att det är många som blir tvingade att jobba som prostituerad, som det ju egentligen heter, mot sin vilja, och ge pengarna de tjänar till sin chef. Vi pratade om att det nog måste vare ett jobb som inte är så bra, för man blir nog inte lycklig och mår bra av att ge sig själv på det sättet till människor man inte känner. Vi pratade om att allt inte har ett pris, att det inte ska gå att köpa allt, och att sex är något man ska ha med någon man älskar. Det ska vara gratis och man ska själv också vilja, och att det är viktigt att man bryr sig lika mycket om både sig själv och den man har sex med. Att det ska vara något fint. Att kalla någon för hora är jättefult, och det betyder inte att den man kallar för hora verkligen ÄR en hora, för det är det inte många som är, utan det betyder att man sätter sig till doms över den människans liv och relationer till andra, och nedvärderar och förnedrar honom/henne. Så FÅR man inte bära sig åt! (Undrar om han förstod något alls av min upprörda utläggning, eller om det enda han snappade upp var att jag inte vill att han säger så. Jag borde kanske inte gått igång så, han är ju bara liten... för liten?)

Jaja...Det verkar vara ganska rått klimat i skolan nu för tiden. Håhåjaja... Det var bättre förr! (Äntligen kan jag börja säga så *skrattar* jag har längtat efter att få säga dom orden och låta gammal och klok.)
De är ju bara småungar, och ändå kan de så många fula ord. Nästan alla orden anspelar på sex. Hora, bög, knulla, motherfucker, fuck you osv osv. Jag blir faktiskt lite orolig.  Varför använder BARN såna här ord? Ja, över huvud taget så tycker jag inte att det är ovårdat språk och väldigt respektlöst att kalla varandra för fula saker, men det är ändå mer oroande att barn använder kraftuttryck med sexuella anspelningar tycker jag. Hur kommer deras syn på sex att bli? Hur blir det i tonåren?
Kanske blir det inte värre än det blev för mig (vi pratade också ganska fult, fast då gick jag i alla fall på mellanstadiet) men jag får ändå en känsla av att sex blivit "smutsig vardag" på så sätt att man inte kan värja sig någonstans. Till och med barn stämplar varandra med sexuella titlar, och det är så viktigt att vara snygg, cool, söt eller häftig, men inte lika viktigt att vara snäll eller bry sig om hur andra känner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback