idag

Fader vår som är i himmelen, du som har skapat allt och alla och tar hand om det du skapat.
Helgat varde ditt namn. Hjälp oss att leva till din ära.
Tillkomme ditt rike. Var med oss Gud! Vi behöver dig. När dommen faller har du väl en plan inte bara för alla som tillhör dig genom dopet, utan för alla - alla?
Ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden. Hjälp oss att inte kämpa emot så förtvivlat. Hjälp oss att förstå att vi inte alltid förstår. Det du gör Gud, är av kärlek och omsorg!
Vårt dagliga bröd, giv oss idag, Ge oss näring, kärlek och liv. Ge oss omsorg om varandra och vår omgivning. Ge oss sinnesro och hjälp oss att visa respekt och acceptans inför varandras olikheter. Ge oss det du vet att vi behöver. Ge oss din närhet.
och förlåt oss våra skulder. Gud förlåt oss för det vi inte är medventa om att vi gör samtidigt som vi ber om syndernas förlåtelse och rannsakar oss själva. Tack för att du tar emot oss gång på gång.
såsom och vi förlåta dem oss skyldiga äro. Gud, hjälp oss att förlåta, varandra och oss själva.
Och inled oss icke i frestelse. Hjälp oss att lyssna efter dig i vårt inre innan vi gör något dumt. Gud, tala tydligt, och led oss på rätt väg.
utan fräls oss ifrån ondo. Och när vi ändå hamnar i diket, så res oss upp i Jesu namn och låt oss fortsätta på din väg.
Ty riket är ditt, och makten, och härligheten, i evighet. Jag längtar efter evigheten. Var med mig i min tid, och hjälp mig att leva väl här på jorden medan jag väntar på att få se allt jag inte kan förstå.

Amen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback