Annandagen

nu sänker sig friden, efter två hektiska dagars julfirande. Julens budskap drunknar lite i klappar och mat kan jag känna, men nog har vi haft trevligt.

Jag delar med mig lite

* Jag handlade det sista inför julafton, tillsammans med ett stort svettigt gäng andra "sista minuten handlare" Jag stod i kö både länge och väl innan jag försökte betala med makens nyckelkort som han har på jobbet. :-o Så det blev till att åka hem och hämta visakortet istället

* Vi var i kyrkan på Gudstjänst vid krubban på julaftons morgon. Dottern hade ganska tråkigt tror jag och förde en del oväsen. Sönerna tyckte just själva dockteatern vid krubban var kul, men längtade nog mer efter farbror röd och hans ho-ho-ho...

* Vi åt julmiddag hemma hos min mormor i hennes pyttelilla lägenhet, tillsammans med mina föräldrar, min bror och min morbror. Trångt, varmt och långtråkigt för barnen. Mormor har lite dåligt med leksaker, fast väldigt gott om sånt som inte lämpar sig att leka med. Barnen roade sig med att reta varandra, knuffas och skrika i härlig julanda. Fortfarande ljust ute, och ingen jultomte på ingång än på länge... Vi åkte tidigare än beräknat vidare hem till mina föräldrar.

* Jag åkte och hämtade min mormor efter att hon varit hemma och diskat helt ensam (stackaren, men hon ville inte ha hjälp, utan hellre bli av med oss) och höll på att backa över jultomten som var på väg till ett annat hus. Han hoppade vigt åt sidan, vinkade glatt, och var misstänkt lik mina föräldrars granne... Tänk om jag kört på honom! Tack Gud för att du räddade tomten!

* Tomten kom! Och efter honom lite efterlängtad julefrid och choklad. Hurra! Barnen var glada och upprymda och rev upp den ena kartongen full med smågrejer efter den andra. Jag känner nästan varje jul lite olust över var fokus ligger, och hur mycket mycket mycket saker vi har köpt åt varandra. Visst, det är roligt att ge, och roligt att få presenter, men shit alltså... Det är verkligen frosseri vi ägnar oss åt på julafton. Papper flyger runt, och bergen av prylar tornar upp sig...

* Vi packade bagagen i princip full av alla julklappar barnen fått och åkte hem, långt efter läggdags. Belåtet rapande och med rosiga kinder av trängsel och varm glögg.

* Barnen somnade i bilen hem. Jag och maken sprang fram och tillbaka och försökte hitta plats åt alla grejer. Kokade kaffe och sjönk ner i soffan helt utmattade. Jag gick på julnattsmässa senare, för jag behövde verkligen få komma bort från julfirandet för att känna lite julefrid. Maken tittade på tv-vakan med påven och katolska kyrkan.

* Och så på julnatten föddes ett litet gossebarn till världen. Barnen fick en kusin igår, och det har alltså varit dubbel födelsefest för oss den här julen!

* Juldagen var ganska lugn jämfört med julafton. Vi var hemma, och det är faktiskt lättare även om det då är vi som får stå vid spisen. Barnen var mer tillfreds, och vi kunde ägna oss åt att ha roligt med alla nya saker istället för att de skulle gå och vara spända och vänta och gnabbas. En bra dag! En riktig juldag. Julafton är för uppskruvad för min smak, men samtidigt är jag glad att klapparna delas ut då, så att juldagen får vara ifred liksom...

Idag är det högmässa och mer julmat som gäller... 
God fortsättning! 


Kommentarer
Postat av: Anonym

God fortsättning på dej :)

2006-12-27 @ 19:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback